Trocha historie – malování nebo kreslení ve volné přírodě se nejvíce rozšířilo v 19.století ve Francii, odkud vznikl i název takové tvorby – en plein air. Doslova to znamená “úplně na vzduchu”, což se ujalo i v češtině. V historii se malovalo zpaměti v ateliéru a důvodem bylo jistě i složitá příprava barev z pigmentů, který si každý malíř míchal sám. S akvarelem ale šlo malovat venku a s jeho popularizací se chodilo do plenéru čím dál více. Později se malovalo v přírodě i s olejovými barvami a to díky vynalezení tub v roce 1841, do které se namíchané barvy vtlačily a daly se snadno přenášet a uskladňovat. 

Volně v prostoru se maluje zcela jinak, hlavně kvůli námětu, který vás obklopuje a člověk si tak musí vybrat výsek, který chce vlastně malovat. Navíc čas běží a slunce posouvá stíny, nebo vůbec přestane, světlo se v průběhu dne často změní a krajina se stává úplně jinou. 

Potíže vznikají i protože pohodlí stolu a všech potřebných věcí k malování se musíme do určité míry vzdát. Takže fáze příprav pro takové malování venku ovlivní jestli pak ještě budeme mít sílu malovat v případě, že si vezmeme příliš mnoho věcí, takže budeme jako soumaři. V opačném případě, když třeba se zapomene voda, strávíme čas tím, že jí budeme shánět. Takže co s sebou si musíme promyslet do všech podrobností.

V každém případě s akvarelem to není tak hrozné, stačí nám voda, nádoba na vodu, barvy v pouzdru, štětce, tužku, gumu a papíry, přidat můžeme houbu, hadr a malý rozstřikovač. Pokud chcete mít pohodlí a nedržet blok, tak i stojan. Papíry doporučuji mít ve slepeném bloku, vytvoří vám pevnou podložku k malování a papír se nebude vlnit. Pokud chcete jít se stojanem, je dobré mít pevnou podložku a na uchycení papíru papírovou lepenku pro malíře pokojů. V případě, že je venku slunce, nezapomeňte i vodu pro sebe a na hlavu něco proti úpalu. 

Výběr barev pro malbu venku si můžete dopilovat časem, pro začátek vám klidně postačí tři základní barvy v různých odstínech nebo neobvyklejší kombinace teplých a studených barev například teplá indická červená a siena přírodní plus studený ultramarin a smaragdová zeleň nebo viridian. Každý si časem nějaké barvy oblíbí a ty používá, je lepší naučit se pracovat s omezenou paletou a pak přidávat než naopak. 

K tomu jak vybrat výsek námětu nám mohou pomoci dvě L z tvrdšího papíru, nebo vlastní ruce, kterými si “záběr” ohraničíte jako při filmování nebo fotografování. Vlastní malování je už hračka, hlavní je vynechávat bílou a nezačínat od detailu, ale větších celků. 

Hotovou malbu nechte uschnout pokud možno ještě v bloku, aby se vám schnutím nezvlnil. Můžete si námět vyfotografovat, kdybyste si to chtěli doma domalovat nebo si ho namalovat znovu.